W poprzednim wpisie przedstawiliśmy ideę ESG, czyli raportowania pozafinansowego w obszarach środowiska, społecznej odpowiedzialności biznesu i ładu korporacyjnego. Ponadto wskazaliśmy, że obowiązki w tym zakresie będą dotyczyły coraz większej liczby podmiotów, w tym przedsiębiorców. W tym wpisie chcemy przybliżyć, jak należy przygotować się do takiego raportowania. Nowe obowiązki nie ograniczają się jedynie do przygotowywania raportu, ale pociągają za sobą dalej idące konsekwencje:
- W pierwszej kolejności należy obliczyć ślad węglowy dla danej organizacji, co pozwoli na zidentyfikowanie źródeł emisji. Powoli na rynku pojawiają się metodologie jego wyliczania oraz pierwsze służące temu komercyjne narzędzia.
- Następnie należy zaplanować działania redukcyjne, np. poprzez audyt energetyczny przedsiębiorstwa czy zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii.
- Kolejnym etapem jest analiza możliwości ograniczenia emisji pośrednich, a więc wybór dostawców o jak najniższym śladzie węglowym.
- Na sam koniec należy rozważyć wykorzystanie innych instrumentów: gwarancji pochodzenia towarów z ekologicznych źródeł, zakup energii bezpośrednio od wytwórcy (tzw. umowy cPPA, w ostatnim czasie zainteresowanie tego typu umowami w Polsce znacznie wzrasta, nawet pomimo występowania pewnych barier prawnych narzuconych przez polskiego ustawodawcę), albo nabycie certyfikatów potwierdzających redukcję zanieczyszczeń (tzw. carbon credits oraz carbon offset).